Dutch Reviews, Fantasy, Reviews, Spoiler free

🇳🇱 Helende bladeren {Het laatste drakenei #1} spoiler vrij! – Claudia Boon

Deze recensie is spoiler vrij!

Auteur: Claudia Boon

Serie: Het laatste drakenei

Publiek: YA

Beoordeling: 4 stars ⭐️⭐️⭐️⭐️

Flaptekst

De bewoners van Terram zijn opgegroeid met verhalen over de Kosmosdraak, de god van het universum. Ooit stuurde hij draken om de wereld te creëren en te beschermen. Honderden jaren geleden ging het mis en werd het portaal naar het dodenrijk geopend. Uiteindelijk wisten de draken hem weer te sluiten, maar de duisternis had flinke schade aangericht. Nu de Aardedraken bijna uitgestorven zijn, is alle hoop gevestigd op Nepheda, de laatste Aardedraak. 

Eilika droomt ervan om op avontuur te gaan, de wereld te ontdekken en de draken te ontmoeten. Het blijft echter bij dromen; als meisje uit een boerendorp moet ze trouwen en een gezin stichten. Wanneer ze op een dag een aardedrakenei vindt, wordt alles anders.

Solix wordt een heilige genoemd vanwege zijn aardedrakenmagie. Zijn taak is om de laatste Aardedraak te beschermen. Hoewel hij niet in zijn eigen krachten gelooft, is hij vastbesloten om zijn taak serieus te nemen. Hij wordt flink op de proef gesteld wanneer hij merkt dat Nepheda stervende is.

Aster kan zich nauwelijks haar ouders en haar geboorteland herinneren. Haar belangrijkste regel is: laat niemand jouw magie zien en leid een normaal leven. Als ze op haar tocht een jongen ontmoet, gaat ze twijfelen. Is het wel slim om haar magie verborgen te houden? 

Deze drie jongeren zijn de grootste stukken op dit schaakbord en zullen het lot van zowel de draken als van Terram bepalen.

Goodreads

Plot / verhaallijn

Wanneer we de drie hoofdpersonen ontmoeten zien we eerst hun thuis situatie. Wie zijn ze voordat hun leven op de kop wordt gezet en hoe brengt het drakenei hen samen? Gaat het drakenei uitkomen? Laat het avontuur maar beginnen!

Schrijfstijl

De schrijfstijl is makkelijk te lezen en duidelijk. Dit is voor mij altijd heel prettig omdat ik hier sneller doorheen kan lezen. Bij een complexere schrijfstijl moet je vaak veel details onthouden waardoor ik soms de neiging heb om terug te bladeren voor een geheugensteuntje. Bij dit boek is dat niet het geval en dat vind ik zelf heel fijn.

Het boek heeft meerdere perspectieven dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Het is geschreven in de derde persoon.

Personages

Eilika

Eilika is het eerste personage dat we ontmoeten. Ze omschrijft zichzelf als iemand die geen huisvrouw wilt zijn. Ze wilt de wereld wilt ontdekken en draken ontmoeten.

Harmen

Harmen is een vriend van Eilika. Het wordt al vrij snel duidelijk dat hij haar leuk vind. Hij is een wees en is zijn ouders verloren door een aanval van de steengolems.

Solix

Solix was een prins maar wordt nu een heilige genoemd vanwege zijn aardedrakenmagie. Hij beschermer van de laatste Aardedraak.

Aster

Aster is het pleegkind van een juweliers koppel. Ze komt oorspronkelijk uit Amazwe. Ze werd geboren met aardedrakenmagie terwijl normaal gesproken alleen de Koninklijke lichtlumenfamilie die magie bezit.

Romantiek

Er zit een klein beetje romantiek in dit boek. Het neemt niet het boek over en ontstaat op een natuurlijke manier. Hou er rekening mee dat dit vooral een avontuurlijk boek is.

Wat ik het leukst vond

De draken! Misschien een beetje voor de hand liggend maar ik vond het hartstikke leuk om over ze te lezen. Ik vind draken zelf prachtige wezens maar ik ken niet zo veel draken boeken. Het is voor mij vrijwel altijd leuk om over magische wezens te lezen.

Ook zie je de personages zich ontwikkelen en ontdekken ze wat ze nou eigenlijk willen. Hierdoor ontstaan er onverwachte vriendschappen wat ik wel leuk vind. Meestal zie ik personages zich wel ontwikkelen in maar weten we als lezer al wel zo ongeveer wie ze zijn.

Claudia durft risico’s te nemen en doet dingen die ik andere auteurs niet zo vaak zie doen. Dat was verfrissend.

Conclusie

Claudia Boon was zo vriendelijk om mij een recensie exemplaar te sturen in ruil voor mijn eerlijke mening over dit boek.

Dit is een prachtig, zelf gepubliceerd, debut van Nederlandse bodem. Ik heb echt kunnen genieten van dit boek. Het leest vlot en is niet al te complex geschreven wat heerlijk is om te lezen. Dit boek pak ik makkelijk op na een lange dag. Ik vloog er doorheen en had zo 200 pagina’s gelezen voordat ik het doorhad! Het bevat draken, actie en hier en daar wat romantiek wat ik een geweldige mix vind! Het enigste wat ik een beetje mis zijn iets verrassendere plot twists maar die zijn ook niet het makkelijkst om te schrijven. Voor de rest is het top! Ik heb genoten van het boek en raad het zeker aan. Ik kan niet wachten tot deel 2 uitkomt!

Leave a comment